На порозі – зимові свята, коли рідні збираються разом, приходячи один до одного в гості.
Саме в цей період кондитерські магазини не можуть поскаржитися на виручку, адже торти – найпопулярніший гостинець, який купують українці, особливо на Різдво.
 
 Щоб пересвідчитись у якості того ж торту, переважна більшість покупців читає інформацію про його строки придатності на пакуванні. Коли зі строками все гаразд, люди без остраху купують такі солодощі. Однак випадок, який стався нещодавно в Херсоні показав, що навіть «нормальні» строки придатності на пакуванні не можуть гарантувати свіжість продуктів.
.
27 листопада роботу одного з кондитерських магазинів Корабельного району Херсона на 5 годин призупинили місцеві активісти. Відео того, що відбувалося, виклали в соцмережі. Причина їх візиту до закладу – скарга від одного з покупців. Напередодні херсонець помітив у магазині те, що його дуже здивувало та насторожило. На передній вітрині магазина знаходилися торти з наклеєними стікерами, на яких, як і годиться, були зазначені строки кінцевого дня споживання. А от за вітриною, в холодильниках, були ще десятки тортів без маркування.
 
 
Тобто на стікерах у графі «Вжити до» було порожнє місце. Пізніше, коли до магазина прийшли активісти, вони зняли на відео момент того, як знайшли за прилавком у продавців спеціальний пристрій, який проштамповує дату на пакуванні товару – ту саму в порожній графі «Вжити до». Присутні зробили висновок, що продавці приймають торти без дат, зберігають їх стільки часу, скільки побажають, а потім, коли хочуть продати товар, просто штампують свіжі дати.
 
Але ж термін придатності більшості тортів, особливо з кремом, становить не більше 7-ми днів! А якщо тортик без дати в холодильнику пролежав не тиждень, а два чи три або навіть більше? Такий десерт може призвести до серйозного отруєння. В цьому випадку навіть поскаржитися на магазин буде важко – дата «Вжити до» стоїть нормальна. До цієї торгової точки херсонці викликали правоохоронців, які приїхали та задокументували всі вищеописані факти. Скаргу на кондитерку від громадянина та супровідну записку від поліції отримали й у облуправлінні Держпродспоживслужби. Про це «Гривні» розповіла начальниця Херсонського управління ГУ Держпродспоживслужби в області Марина Малахова. Це звернення відправили на розгляд фахівців Держпродспоживслужби та юристів. Процес може тривати до 30-ти днів. Після розгляду скарги перевірятимуть заклад інспектори. Про дати й терміни ревізій інспектори, зрозуміло, нікому не повідомляють і приходять на об’єкти перевірок без попередження.
 
Ми запитали в Марини Малахової: чи можуть продавці самостійно наносити печатки з датами термінів придатності на продукти чи це мають виконувати виробники? На що Марина Анатоліївна відповіла: «Це робить виключно виробник. І робить це в місці виробництва».
 
.
 
- А якщо покупець сумнівається в правдивості дат строків придатності, зазначених на пакуванні, які ще документи на товар (у цьому випадку торт) він має право попросити надати продавця?
 
- Він може попросити товарно-транспортну накладну. В ній зазначається хто, коли, на якому авто, в який час і спосіб транспортував даний продукт на об’єкт. А взагалі, якщо є сумніви, то в жодному разі не треба купувати.
 
- А хто несе відповідальність за продукцію, яка спричинила отруєння споживача? Реалізатор чи виробник?
 
 
- В залежності від того, як пройде перевірка та яка шкода нанесена споживачу. Є такі випадки, коли виробник видав неякісний і небезпечний продукт. А буває, що продукт був якісний і безпечний, але його неправильно транспортували або неправильно зберігали. Це визначає Держпродспоживслужба шляхом відповідних перевірок (виключно за зверненням).
 
За словами Марини Малахової, фахівці виходять на перевірку після офіційного звернення письмово до облуправління Держпродспоживслужби або на гарячу лінію. Як пояснили в пресслужбі структури, звернення громадян приймають на урядовій гарячій лінії за номером 15-45, а потім їх перенаправляють за місцем скарги заявника – до територіальних управлінь.
.
Також нагадуємо адресу ГУ Держпродспоживслужби в Херсонській області: Херсон, вул. Перекопська, буд. 17. Номер телефону облуправління захисту споживачів: (0552) 26-36-06.
 
ЩО ВИЯВИЛА ПЕРЕВІРКА?
Під час підготовки цього матеріалу стало відомо, що інспектори Держпродспоживслужби вже перевірили вищезгаданий магазин солодощів у Корабельному районі Херсона. Про результати ревізії «Гривні» розповіла Марина Малахова: «Так, дійсно, підтвердився факт відсутності дати “Вжити до” (на пакуванні тортів. – Прим. авт.). Це є грубим порушенням, тому що до маркування є вимоги згідно статті про обов’язкову інформацію для споживача. Дата “Вжити до” – це одна з норм, яка повинна бути зазначена. Торти відправлені на утилізацію. Вони (власники магазина. – Прим. авт.) нам повинні надати акти вилучення та знищення цих тортів».
 
 
Марина Анатоліївна також наголосила на тому, що згідно із законом позапланові перевірки (за скаргами та іншими зверненнями) проводять виключно з проблем, зазначених в скарзі. А отже, якщо в заяві зазначалось порушення вимог до маркування продуктів, то будь-які інші питання під час перевірки не піднімають.
 
Що ж до порушників, то вони муситимуть сплатити багатотисячний штраф. «Враховуючи те, що це юридична особа, штраф складатиме 30 тисяч гривень, – повідомила Марина Малахова. – Відповідну постанову виносить головний державний інспектор – наш керівник головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області. За 10 днів ця постанова набирає чинності. Після цього є декілька місяців на сплату штрафу».