Парадокс: для простих херсонців зарубіжжя відтепер доступніше, ніж якийсь обласний центр в Україні. У міжнародному аеропорту Херсона  з «внутрішніх» перельотів пропонують тільки один рейс – до Києва. Натомість тут один за одним відкриваються чартерні й транзитні рейси до Туреччини, Болгарії, Польщі. У грудні компанія «Ryanair» започаткувала авіалінію Херсон-Краків-Херсон, з 15 січня херсонцям можна два рази на тиждень злітати до Катовіце. Це польське місто не є популярним туристичним об’єктом, але воно – важливий транзитний центр. Тому на перший «Боїнг 737» з Катовіце до Херсона зареєструвалося 45 пасажирів, з Херсона до Катовіце – вже 155. Для старту результат можна назвати відмінним!
 
—  Відкриття рейсів зараз іде один за одним. З 30 березня запускаємо рейс Херсон-Відень – продаж квитків уже відкрито. Після того, як до аеропорту «зайшла» компанія «Ryanair», вражаюче активізувалися перемовини з іншим перевізником – лоукостером «Wiss Air», — задоволений директор комунального підприємства «Херсонські авіалінії» Віталій Кучерук. – Ми зацікавлені не тільки в тому, щоб до ЄС літали наші туристи та гастарбайтери. А й у тому, щоб ті ж поляки могли відпочити на морських курортах Херсонщини, помилуватися нашою природою. Адже в Польщі теплих морів немає, а в нас є. 
 
 
Влада Херсонщини докладає зусиль (принаймні, у «Білому домі» багато про них говорять) для запуску рейсу Херсон-Львів, аби мешканці Західної України могли швидко та зручно влітку дістатися на морські курорти, а херсонці – до Карпат на зимовий відпочинок. Та справа рухається не так швидко, як хотілося б. І на заваді – не політичні, а суто економічні чинники. Перш ніж відкрити нову лінію, будь-яка авіакомпанія проводить маркетингові дослідження, чи буде попит на її послуги, як встановити збалансовану ціну на квитки, щоб і пасажирів вона не відлякувала, і прибуток приносила. Отут і «вилазять»  проблеми.
 
Як в Україні небо відкрити
Порівняємо: переліт з Херсона до Катовіце зараз коштує 15-20 євро, до Кракова – 20-25 євро (залежно від часу придбання квитка – чим раніше, тим дешевше). Так само платитимемо і за можливість злітати до Відня. Натомість місце в літаку на рейс Херсон-Київ обійдеться у 2,5 – 3 тисячі гривень, або більше, ніж у сто євро. Виходить, поїхати десь до Польщі чи Австрії   пересічному херсонцю обійдеться значно дешевше, ніж подорож до столиці власної країни! 
 
 
 
Подібні економічні перекоси можна було б вважати абсурдом, але насправді то не абсурд, а… державна політика. Справа у тому, що авіакомпаніям, які виконують рейси за рубіж, відшкодовують податок на додану вартість. А за рейс по Україні ПДВ закладається у ціну квитків, тож вона вища, ніж у іноземних лоукостерів. Відповідно, «завдяки» надмірному податковому тиску наші перевізники приречені програвати їм конкуренцію. До того ж, в Україні гірше розвивається внутрішній туризм, та й для бізнесу це проблема.  Відповідно, українським чиновникам, замість пустопорожніх патякань про інвестиції та туризм, слід було б натиснути на всі адміністративні важелі. І чимшвидше добитися від уряду й парламенту відміни ПДВ на авіаційні перельоти у межах держави. 
 
У грошах від цього бюджет не втратить – навпаки. Збільшення кількості рейсів «потягне» за собою не тільки збільшення кількості робочих місць в аеропортах, а й пожвавлення всього того сектору, який обслуговує повітряні перевезення. Зростуть обсяги продажу пального, з’явиться стимул «розкручувати» виробництво власних літаків і запчастин до них, додасться високооплачуваних вакансій пілотів і стюардес. І дивно, що можновладців в Україні довгенько доводиться підштовхувати до таких «відкриттів». Але може, таки підштовхнемо, і вже нинішнього року херсонці такі зможуть злітати до Львова й назад?
 
Сергій ЯНОВСЬКИЙ.