Коли ми думаємо про успішний бізнес, зазвичай уявляємо офіс, в якому працює штат мотивованих, енергійних та привітних людей. Але чи задумувалися ви, як саме ваші підлеглі відчувають себе на робочому місці? Чи всього достатньо, щоб забезпечити їм здорові та комфортні умови праці? У статті нижче Alterair.ua розгляне санітарні норми мікроклімату офісних приміщень та розповість, як забезпечити комфортне середовище для роботи у вашій компанії.

Чому створили спеціальні кліматичні норми?

Це дуже важливий аспект, який гарантує забезпечення здорового середовища для працівників. Кліматичні норми визначають оптимальні параметри мікроклімату, такі як температура, вологість, швидкість руху повітря та інші параметри, які впливають на здоров'я та самопочуття людей в приміщенні.

Недотримання цих стандартів призведе до швидкої втоми й головного болю у людей; закономірно збільшиться кількість «лікарняних» — неякісне повітря призведе до частих застуд, проблем із диханням та інших нерадісних наслідків. Все це негативно вплине на робочі процеси та доходи вашої компанії.

Які прилади контролюють мікроклімат офісних приміщень?

Сучасні мікрокліматичні системи можуть складатися з безлічі синхронізованих інженерних систем, які забезпечать найоптимальніші умови роботи в приміщеннях.

●  Різноманітні кліматичні установки, які допоможуть корегувати температуру та склад повітря в приміщенні, коли на вулиці холод чи, навпаки, літня жара. Сюди можна віднести кондиціонери, вентиляційні системи, витяжки, провітрювальні прилади, обігрівачі, фільтри, осушувачі/зволожувачі повітря тощо;

●  Датчики вимірювання параметрів мікроклімату: термометри, гігрометри, анемометри та інші пристрої, які перевіряють точні показники мікроклімату;

●  Системи автоматичного регулювання; програмні та апаратні системи, які використовують датчики для налаштування режимів роботи кліматичних пристроїв.

Як регулюються санітарні норми мікроклімату офісних приміщень?

Офісний мікроклімат регулюється низкою державних стандартів та нормативних документів. До них належать ДБН (державні будівельні норми), які визначають вимоги до проєктування/будівництва будівель, зокрема офісних приміщень. Також для вас будуть цікаві ДСанПіН (державні санітарні правила і норми), які допоможуть визначитись з нормами температури та інших показників якості повітря в приміщенні. Також є Міжнародна організація зі стандартизації (ISO), яка розробляє норми забезпечення комфорту та безпеки працівників. У залежності від типу вашого бізнесу, вам можуть знадобитися:

●  ДСанПіН 3.3.2-007-98: Гігієнічні вимоги до організації роботи з візуальними дисплейними терміналами електронно-обчислювальних машин;

●  ДСТУ ISO 9241-11:2006: Ергономічні вимоги до роботи з відеотерміналами в офісі;

●  ДСанПіН 2.2.4-171-10: Гігієнічні вимоги до питної води;

●  ДБН В.2.5-67:2013: Опалення, вентиляція та кондиціонування;

●  ДСТУ Б EN ISO 7730:2011: Ергономіка теплового середовища;

●  ДСН 3.3.6.042-99: Санітарні норми мікроклімату на виробництві, зокрема в офісних приміщеннях;

●  ДСН 3.3.6.037-99: Санітарні норми виробничого шуму, ультразвуку та інфразвуку тощо.

Контроль за дотриманням вимог, регламентованих цими документами, здійснюється різними контролювальними органами, накшталт:

●  Державної служби України з нагляду за охороною праці;

●  Державної архітектурно-будівельної інспекції України;

●  Міністерства охорони здоров'я;

●  Служби безпеки України;

●  Місцевих органи самоврядування тощо.

В разі виявлення порушень умов нормативно-правових актів, виконавчі органи можуть застосувати санкції, передбачені законодавством: штрафи, призупинення бізнесу або навіть ліквідацію проєкту.

Про які моменти потрібно подбати роботодавцю?

Щоб легко підтримувати здоровий мікроклімат офісних приміщень незалежно від сезону, необхідно подбати про розробку та монтаж продуктивних систем опалення, вентиляції та кондиціонування, а також забезпечити їх необхідним обслуговуванням та ремонтом. Крім того, важливо враховувати показники щільності робочих місць в офісі, забезпечити достатню площу для кожного працівника, належні умови освітлення та звукоізоляції.

Особливості експлуатації кліматичної техніки в офісі

●  В офісі можуть працювати люди з різними вимогами до температури приміщення, тож важливо налаштувати систему так, щоб вона забезпечувала комфорт для всіх працівників. Звичайно це 22-24°C;

●  Занадто висока вологість повітря призведе до відчуття задухи та важкості повітря, а занадто низька — до сухості шкіри, носогорла, очей. Кліматична техніка повинна забезпечувати вологість в межах 40-60%.

●  Кліматична техніка в офісних будівлях вельми продуктивна, тож у багатьох випадках використовує багато електроенергії. Для вас важливо одразу встановити прилади з високим коефіцієнтом корисної дії та сучасну автоматику для їхнього контролю.