Виконком Херсонської міськради на засіданні 27 січня проголосував за встановлення тарифів на послуги громадського транспорту. Але виявилося, що це не кінцеве рішення
Минулого тижня члени виконкому проголосували за підвищення вартості про їзду в міських автобусах і тролейбусах.
 
І хоча влада перед голосуванням провела громадські слухання 29 грудня, як того вимагає процедура, виглядало те зібрання непереконливо. Херсонців обурило те, що на вечірні слухання до міськради привезли на автобусах чимало маршрутників і навіть членів їх родин. А в залі транспортників навіть відмічали за списком, що красномовно демонструвало те, хто ж зрештою залишиться «в переможцях». Містяни-пасажири, які були там присутні, так і не почувши чіткого обґрунтування тарифу від перевізників, назвали ці слухання постановочними. Але це не вплинуло на рішення членів виконкому.
 
 
ЦІНУ ЗРІВНЯЛИ
Отож, 27 січня вирішили, що поїздка в маршрутці будь-якого розміру має коштувати 8 гривень, а не як зараз – у маленьких по 6. Для дітей шкільного віку, за умови пред’явлення водієві при вході до автобусу учнівського квитка, на період із 1 вересня по 30 червня – 4 гривні.
 
За словами в. о. заступника міського голови В’ячеслава Білковського, підвищення вартості проїзду в малих маршрутках пов’язане зі здороженням палива (газу метану). «Це призвело до того, що приватні перевізники почали масово не виходити на маршрути » , – цитує пояснення В’ячеслава Білковського пресслужба мерії.
 
Ще один аргумент на користь підвищення тарифу, на переконання в. о. заступника мера, – це розцінки в інших українських містах. Порівняння з іншими – один із найулюбленіших «козирів» херсонських чиновників і перевізників, коли вони вкотре починають розмову про підвищення тарифу. Мовляв, ви подивіться, що в сусідів робиться, там уже давно ціна вища ніж у Херсоні! Та особливо полюбляють порівнювати наш обласний центр із Миколаєвом. І заммера туди ж: «У Миколаєві проїзд на маршрутах загального користування диференційований (8, 10 і 15 гривень) відповідно до віддаленості (довжини маршруту). Там, як і в нас, є приєднані території, у старостатах є навіть по 15 гривень тариф!».
 
.
 
Так, Херсон можна безкінечно порівнювати з різними містами, говорячи про рівень зарплат, протяжність маршрутів, але для об’єктивності потрібно враховувати одну особливість, яка притаманна виключно херсонським маршруткам, – вони з настанням вечора з вулиць міста масово зникають! А в негоду (коли дощ пішов або сніг ви - пав) маршрутку й у день іноді доводиться чекати більше години…
 
І ця проблема не дає спокою переважній більшості херсонців, коли мова йде про чергове здорожчання проїзду. В Миколаєві, з яким наш обласний центр так люблять порівнювати, як кажуть, маршрутки чисті, в салонах не смердить, вони їздять навіть у нічний час. Напевно, миколаївські автобуси не розвалюються на ходу, як наші, від яких мало не щомісяця колеса «втікають» у різні боки. Вищенаведений опис миколаївських маршруток – це враження херсонців, які побували в сусідів, зокрема й знайомої автора цих рядків, яка жила в Миколаєві більше півроку.
 
СКАРГ НЕ ПОМЕНШАЛО…
А в Херсоні що? В соцмережах регулярно з’являються нові нарікання на роботу громадського транспорту. З часу минулого підвищення тарифу (зі серпня 2021 року) таких історій містян назбиралась ціла гора та ще трохи. Переважна більшість невдоволені відсутністю автобусів на маршрутах. А от, наприклад, херсонка Галина Аблова в соцмережі розповіла про подію, свідком якої стала 17 січня. За її словами, о 8-й ранку того дня на зупинку «Залізнична» під’їхала маршрутка № 5. У неї почали заходити пасажири, але водій раптово рушив із місця, на ходу став зачиняти двері, не пересвідчившись, чи всі зайшли в салон. «В это время в автобус заходила пассажирка. Она уже стала на первую ступеньку задней двери и взялась за поручни, когда автобус поехал с открытой дверью. Пассажирка выпала на асфальт. Хорошо, что не под колёса! Водитель, вместо того, чтобы принести извинение, ещё нахамил и накричал на пассажирку», – розповіла херсонка. Зауважимо, що маршрут № 5 обслуговує КП «Херсонкомунтранссервіс».
 
 
Про ще один кричущий випадок, який стався 24 січня, розповів містянин Олександр Панченко: «С каких пор льготы на бесплатный проезд для людей с инвалидностью перестали действовать? 24 января около 17:30 на остановке Лавренёва (в сторону Жилпосёлка) водитель 4-й маршрутки категорически отказался от того факта, что проезд для человека с инвалидностью бесплатный. Он с использованием ненормативной лексики потребовал оплатить проезд или выйти из маршрутки. Вот такой бардак и беспредел происходит в коммунальном транспорте». Маршрут № 4 також обслуговує КП «Херсонкомунтранссервіс».
 
Судячи з інших коментарів, ситуація, яку описав Олександр Панченко, трапляється й на інших маршрутах.
Наприклад, Олена Осипова написала: «Я свое удостоверение инвалида войны могу показать только в троллейбусе. Никогда нигде больше не могу из-за скандалов и негативного отношения водителей. Берегу здоровье».
 
А деякі херсонці згадали про минуле підвищення вартості проїзду (в серпні 2021-го), точніше постанову Херсонського адмінсуду, якою в жовтні подорожчання проїзду в маршрутках із 6-ти до 8-ми гривень було визнано незаконним. Однак маршрутники великих автобусів як брали по 8 гривень, так і продовжують до цього часу.
 
 
ВІДСТРОЧИЛИ
За рішенням виконкому, 27 січня, тариф у тролейбусах також має вирости: із 5-ти гривень до 6-ти. Але тут відразу визначилися з датою: з 1 липня 2022 року. Тоді ж вартість місячних квитків у електротранспорті складатиме: для школярів – 80 грн; студентів денних відділень – 215 грн; для громадян і підприємств, організацій – 300 грн.
 
Дату майбутнього збільшення вартості проїзду обрали з прив’язкою до завершення поставки першої партії (15-ти) нових тролейбусів, придбаних за договором із ТОВ «БКМУкраїна» у межах співпраці з ЄБРР (Європейський банк реконструкції та розвитку). Як пояснив директор КП «Херсонелектротранс» Ігор Житченко, перша партія до Херсона має надійти до кінця червня 2022 року. Після цього, до кінця поточного року, мають поставити ще 15 тролейбусів, останні 12 – до квітня 2023-го. Нагадаємо, що Херсон отримав вже 2 тролейбуси. Перший доставили наприкінці грудня 2021 року, а другий – минулого тижня. Однак поки що новенькі «рогаті» лише готуються виїхати на міські дороги.
Також «Херсонелектротранс» має отримати грант від ЄБРР і на модернізацію контактної мережі.
 
І 6 ГРИВЕНЬ – ЦЕ МАЛО
Але ріст тарифу в тролейбусах – не останнє заплановане здорожчання. За словами Житченка, тарифу в 6 гривень виявиться замало, коли мова зайде про погашення кредиту: «Враховуючи навантаженість на бюджет, через те, що ми входимо в етап, коли потрібно буде сплачувати відсотки за кредитом ЄБРР, ми виступатимемо з проханням переглянути тариф на збільшення, щоб із 1 квітня 2023 року ми вийшли з новим тарифом». Скільки це буде – директор не повідомив, але знову ж таки навів приклад Миколаєва: «Там зараз 6 гривень. Але з 1 квітня вони планують вводити 7. Бо вони там мають не один кредит ЄБРР на отримання тролейбусів, а три… В Івано-Франківську та Тернополі (це найбільш наближені до Херсона міста за кількістю електротранспорту в парку й схожа довжина контактної мережі) – зараз 6 гривень. Але планують переходити на 7,5 гривні». 
 Альона МЕЛЬНИЧЕНКО